علاءالد ین بروجرد ی
رییس انجمن د وستی ایران-چین
با توجه به ارتباط نزد یک مقامات عالی رتبه ایران و چین و همچنین حجم قابل توجه د اد و ستد های اقتصاد ی و مالی بین د و کشور، د ر رابطه با چین با مشکل شبیه به کره جنوبی که امکان آزاد سازی پولیهای بلوکه شد ه را ند اشته باشیم، مواجه نیستیم. توافقهای لازم بین بانکهای مرکزی د و کشور صورت گرفته و مشکل بلوکه شد ن پول و د ارایی ایران د ر چین را ند اریم . فشار آمریکا باعث شد ه که کره نتواند پولهای بلوکه شد ه ایران را آزاد کند و د ر این رابطه کره جنوبی اختیاری از خود ند ارد . آمریکا سیاستهای این کشور را تعیین میکند و به د لیل فشارهای آمریکا این مشکلات ایجاد شد ه د ر نهایت منجر به شکایت ایران از کره جنوبی شد ه است. با توجه به سفرهای مکرر مقامات عالی رتبه ایران به چین توافقات لازم برای همکارهای اقتصاد ی صورت گرفته است و مشکل لاینحلی با چین ند اریم. جریان چین هراسی د ر ایران خط آمریکا و از آمریکا نشات میگیرد چراکه آمریکاییها به شد ت نگران توسعه همکاریهای ایران و چین هستند . به ویژه اینکه چینیها تمام فناوریهای د نیا د ر عرصههای مختلف را د ر اختیار گرفتهاند به طوریکه امروز هواپیمای ایرباس، گوشی تلفن همراه آیفون، بنز و بی ام و د ر چین تولید میشوند و چین د ر تولید خود روهای برقی حرف اول را د ر د نیا میزند . زمینه همکاری با چین د ر تمام این حوزهها آماد هاست اما ایران از این فرصت کمتر استفاد ه کرد ه و آمریکا هم به شد ت نگران این است که با توجه به استعد اد های فوقالعاد ه ایران، اگر همکاریها با چین جد ی شود ، ایران د ر فناوریهای نوین د ر عرصههای مختلف جهش قابل توجهی خواهد د اشت. شرکتهای متعد د ارتباط و همکاری نزد یک د ر زمینههای مختلف با چین د ارند ، سند همکاریهای بلند مد ت 25 ساله بین د و کشور هم مبنای چنین اقد اماتی است اما قبل از اینکه چینیها اقد ام کنند ، تصمیمات اجرایی د ر این زمینه باید د ر ایران اتخاذ شود و د ر این باره چینیها بارها پیشنهاد اتی ارائه د اد هاند . یکی از پروژههای مهم، پروژه قطار سریعالسیر است و با توجه به اینکه د ر ایران به لحاظ فناوریهای نوین د ر این حوزه عقب هستیم، باید هرچه سریعتر د رباره این همکاریها تصمیم گرفته شود . د ر حال حاضر حد اقل سرعت ریلی د ر چین 350 کیلومتر د ر ساعت است و اخیرا سرعت 453 کیلومتر د ر ساعت را به صورت موفقیتآمیز تست کرد هاند . د ر حالی که د ر این زمینه چینیها حرف اول را د نیا میزنند اما د ر ایران د ر مسیر پرترد د ی مانند تهران- مشهد که سالیانه بین 25 میلیون تا 30 میلیون مسافر د ر این خط جابهجا میشود ، هنوز د ولت تصمیم لازم برای راهاند ازی قطارسریعالسیر را اتخاذ نکرد ه و چون د ر این زمینه به طور قابل توجه از فناوریهای روز د نیا عقب هستیم، تصمیم گرفته شود .